Selecteer een pagina

De werkwijze

Mijn werkwijze: nuchter, planmatig, persoonlijk en met ruimte voor de dynamiek van je organisatie

Vernieuwers die voor jaren vooruit kunnen plannen bestaan niet. De wereld verandert zo snel dat niet alles vooraf voorzien kan worden. Maar elke vernieuwing is wel gebaat bij een bepaalde vorm van structuur. Ik werk daarom met eenvoudige en concrete plannen of canvassen. Ze zijn voldoende om goed te weten hoe we komen waar we willen, maar met genoeg flexibiliteit om tijdig bij te kunnen sturen. 

Ik maak het liefst afspraken over het resultaat waar we naar toe werken, in plaats van de hoeveelheid uren die we eraan besteden. Op die manier beginnen we niet met tegengestelde belangen aan een traject. Kijk hiervoor ook even bij het gedeelte ‘Een aantal vragen’. 

Stap 1 - De uitdaging

 We bespreken de uitdaging en stellen op hoofdlijnen het doel, de route en de aanpak vast

Stap 2 - De aanpak

We vullen het HELIX-model in en werken op die manier effectief en holistisch aan het proces.

Stap 3 - Aan de slag

We voeren uit, sturen bij, passen aan en coachen sensitief, waarbij we keuzes durven te maken

Een aantal vragen

Afspraken
maken

Je werkt het liefst op basis van resultaat in plaats van inspanning. Waarom is dat?

Werken op urenbasis – op de manier waarop dit bij de meeste adviseurs gebruikelijk is – heeft vaak enorme nadelen. Een adviseur die werkt op urenbasis heeft namelijk altijd een motief om kalm aan te doen. Hij wil nu eenmaal graag meer uren schrijven, logisch. Aan de andere kant: een opdrachtgever die gewerkte uren betaalt heeft altijd een motief om die tijdsinspanning in te korten.

Dit klinkt logisch, maar de vraag is of dit leidt tot een goede verandering. Het leidt tot tegengestelde impulsen en ik geloof niet dat dit het eindresultaat ten goede komt. Ook komen er vaak zoveel werkzaamheden ‘bij’ dat het oorspronkelijke doel ondersneeuwt. Als onze belangen beter met elkaar in overeenstemming zijn gaat het ‘stromen’ en kunnen we veel meer bereiken. Het vertrouwen is groter, de focus op doelstellingen wordt intenser. Het wordt een echte samenwerking.

Hoe werkt afspraken maken op resultaat in de praktijk?

We maken een afspraak welk resultaat we binnen welke termijn willen behalen. Op basis van de activiteiten die nodig zijn om dat doel te behalen maken we een afspraak over de hoogte van een vaste vergoeding die ik maandelijks factureer om het resultaat te bereiken.

Op die manier heb ik dus geen extra kosten?

Voor het traject zoals we dat afspreken heb je genoeg aan het maandbedrag. Al mijn werk zit daarin opgenomen. Mocht er buitengewone werkzaamheden nodig zijn kondig ik dat van te voren aan en zo hou je dus de controle. Wat er niet in zit zijn de uitgaven voor de uitvoering door externe leveranciers. 

Wat nu als ik toch graag uurtje-factuurtje wil?

Dat is geen probleem. In wezen is er geen verschil, alleen wordt de noodzaak om de scope van het project strak te bepalen en te bewaken wat groter. Wel ben ik benieuwd wat de achterliggende gedachte is.

Als er aanvullende hulp nodig is, verdien je dan zelf ook aan werk dat extern wordt uitgevoerd?

Nee. Punt. Absoluut niet.

Ik wil per se onafhankelijk blijven in mijn advies en beoordeel leveranciers en producties zuiver op basis van prijs/kwaliteit. Ik wil net zo kritisch kunnen zijn als jij, zo niet kritischer. De offertes en facturen voor extern werk gaan ook direct naar jouw organisatie. Ik lees wél met je mee of het klopt wat er verteld en geboden wordt.

Aan de
slag

Hoe begin je aan een traject?

Via een ‘nulmeting’ stemmen we af waar de organisatie nu staat. We bekijken hoe de organisatie in het verleden omging met verandering. We kijken naar de processen die nu primair en ondersteunend zijn. We kijken naar mensen die een rol kunnen spelen. En zo zijn er nog meer onderdelen van mijn HELIX-model die van invloed zijn op het project. Dit vormt de basis voor hoe we het vervolg gaan insteken.

We willen wel graag een kop en een staart aan het project...

Ik ook! De verandering wordt geborgd door kennisoverdracht. We leggen alles vast wat nodig is als ik weer vertrokken ben. Alle tips en tricks, alles wat ontwikkeld wordt. Je kunt het zien als een langgerekte, rustige, overdracht van kennis, aangepast op het tempo van de organisatie.

Ik help analyseren en breng de benodigde kennis en kunde, al dan niet met hulp van anderen. Ik train mensen en coach ze, waar nodig met hulp van buiten. Laat zien hoe dingen werken. En interpreteer met jou de resultaten, waarna we de koers eventueel weer aanpassen. Doordat we met elkaar hebben afgesproken dat we niet gaan overhaasten, hebben we ook de tijd om de koers precies zó aan te passen dat het past bij je bestuur.

Okee, maar wat is dan precies jouw rol?

In een paar woorden: ik geef richting aan, structureer en coördineer de ontwikkeling van activiteiten die nodig zijn om het resultaat te behalen. Dit doe ik altijd op tijdelijke basis. Je kunt me zien als een tijdelijke beleidsmedewerker.

Uiteindelijk is het doel namelijk altijd dat de benodigde kennis in de organisatie komt om zelfstandig verder te gaan. Anders zou je eeuwig van mij afhankelijk zijn, en dat is niet de bedoeling.

Welke middelen zet je het liefst in tijdens het project?

Uiteindelijk halen we succes uit de inzet van een mix van middelen. Zelf wil ik liever het middelen niet belangrijker maken dan het resultaat dat we willen bereiken. Met andere woorden: ik laat de inzet van middelen afhangen van de omstandigheden.

Natuurlijk weet ik ook vooraf ook niet alles van elk middel, maar het meeste is wel eens op mijn pad geweest. Of ik kan slimme vragen stellen in mijn netwerk. En als blijkt dat er iets speciaals nodig is om ons doel te bereiken? Prima, daar huren we dan een specialist voor in als die niet binnen de organisatie aanwezig is.

Als dit nodig is, werk je dan alleen met mensen uit je eigen netwerk? Of sta je ook open voor onze leveranciers?

Ik leer graag nieuwe specialisten kennen, dat past bij de 21e eeuw. Iedereen doet de dingen anders en vaak hebben mensen andere ideeën en talenten waar ik ook weer veel aan kan hebben. Dus als huidige leveranciers of adviesbureaus de juiste prijs/kwaliteit-verhouding – zie ook de vorige vraag – bieden, dan is het goed om dat te houden. Als uit analyse blijkt dat de doelstelling niet gehaald dreigt te worden, dan gaan we kijken hoe we het wél voor elkaar krijgen.

Leert mijn organisatie zelf ook wat?

Dat is absoluut de bedoeling. Ik heb zelf een hekel aan adviesclubs die het halve verhaal vertellen en je afhankelijk houden van hun inzet. Indien je na de afgesproken tijd zo ver bent dat je mij niet meer nodig hebt dan beschouw ik het project als geslaagd. Ik garandeer je dat ik geen snipper informatie of kennis achterhoud. Ik draag over wat er over te dragen valt. Let wel: dat betekent tevens dat jij dit van me overneemt 🙂

We hebben eigenlijk niet zoveel tijd om met al dat nieuws om te leren gaan...

Ik ben van mening dat elke organisatie de belangrijke taak heeft om het primaire proces continu te verbeteren. Zeker in een eeuw waarin ontwikkelingen en digitalisering erg snel gaan. Er is natuurlijk altijd een bepaald hoeveelheid inzet en betrokkenheid nodig om een positief resultaat te behalen.

Voor wie doe je dat eigenlijk? De klant, de leerling, de burger. Ik let uiteraard wel op  de grenzen van de organisatie. Binnen die kaders help ik met de ontwikkeling van wat wél mogelijk is. en samen met het team doen we de uitvoering. Zodat ze na afloop van mijn inzet de kar zelf kunnen trekken.

Spreekt mijn manier van werken je aan?
Of wil je horen hoe ik jou verandering zou begeleiden?

Laten we afspreken!

De beste manier om te ontdekken wat we samen kunnen doen is een afspraak maken. Laat gerust je gegevens achter, ik neem contact met je op voor het inplannen van een (online) afspraak.

Ballêster 6
9231 MR Surhuisterveen

+31 (0) 6 1499 5615

ferenc@azzizt.nl

Laat een bericht achter